Lisää myyntiä verkkoon ja kivijalkaan.

Lisäresursseja
kasvuun.

Hakukoneoptimointi

Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää? Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin perimmäinen tarkoitus on saada tuotettu sisältö niiden lukijoiden nähtäväksi kenelle aihe on tarpeellinen ja ajankohtainen. 

Liiketoiminnan kannalta hakukoneoptimoinnista tekee tärkeän se seikka, että yhä useammin asiakas tekee ostoprosessin aikana google haun. Tämä haku on yrityksen kannalta tärkeä ostosignaali johon tulisi tarttua, sillä se on käytännössä sama asia kuin jos joku kantaisi torilla kylttiä jossa lukee: haluan ostaa mansikoita. 

Se kuka tässä tilanteessa pääsee tarjoamaan mansikoita suoraan kyltin kantajalle käärii hillot taskuunsa – ainakin kuvainnollisesti.

Googlen missio (*) puolestaan on tarjota luotettavinta ja relevanteinta saatavilla olevaa tietoa haun tekijälle, sekä järjestää maailmassa oleva tieto ja esittää se mahdollisimman hyödyllisellä tavalla. Google ajattelee siis ensisijaisesti käyttäjäkokemusta.

Käyttämämme optimointitapa pohjaakin vahvasti juuri käyttäjäkokemuksen korostamiseen ja sisällön kohdistamiseen oikealle yleisölle.

* Lähde: Haun periaatteet

Hakukoneoptimointiin tulee suhtautua jatkuvana sisällön parantamisena ja pitää kirkkaana mielessä se kyltinkantaja, jolle sisältöä optimoidaan.

Liiketoiminnassa tavoitteena on kuitenkin ennenpitkään saada asiakas tilaamaan jokin palvelu, ja sitä varten tulisikin tutkia kilpailutilanne ja laatia strategia: Missä vaiheessa asiakkaan ostoprosessia yritämme asiakasta tavoittaa miten sen teemme? Mitä kilpailijat tekevät? 

Yleensä paras strategia on yhdistelmä prosessin eri vaiheisiin kohdennettuja ratkaisuja, mutta mitään yleistä ”yksi koko kaikille – strategiaa” ei ole olemassakaan.

Kertauksena asiakkaan ostoprosessi:

  1. Ongelman tiedostaminen
  2. Tiedonhaku
  3. Vaihtoehtojen vertailu
  4. Ostopäätös
  5. Tilaus
  6. Oston jälkeinen arviointi
asiakkaan ostopolku

Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Nyt kun tiedät mitä hakukoneoptimointi on ja miksi jokaisen yrityksen tulisi kiinnittää siihen huomiota, ymmärrät myös ettei hakukoneoptimointi ole yksittäinen kertasuoritus jota voisi monistaa myytäväksi yrityksestä toiseen. 

Hakukoneoptimointi voidaan kuitenkin prosessina jakaa eri vaiheisiin, ja tästä syystä usein hakukoneoptimoinnin nimellä tarjotaankin yksittäisiä optimoinnin osia.

Mielestäni optimoinnille voidaan kuitenkin kokokonaisuuten ajatellen antaa kolme nyrkkisääntöä:

  1. mitä enemmän aikaa hakukoneoptimoinnin tekemiseen käytetään, sen paremmin se toimii.
  2. mitä osaavampi optimoinnin tekijä on, sitä vähemmän siihen menee aikaa.
  3. mitä paremmin optimoinnin tekijä ymmärtää liiketoimintaasi, sitä todennäköisemmin optimointi muuttuu euroiksi.

Kohdan kolme ansiosta hakukoneoptimointia on myös mahdollista tehdä itse verrattain hyvin tuloksin, kunhan noudatetaan tärkeimpiä sääntöjä ja löytyy tuota ensimmäistä  – eli aikaa. Jos päädyt ostamaan palvelun ulkoiselta tuottajalta kuten meiltä, muista perehdyttää optimoinnin tekijä mahdollisimman hyvin liiketoimintaasi.

 

Uusi liikevaihto saa alkunsa verkosta.

97 % kuluttajista käyttää verkkohakua löytääkseen paikallisen palvelun tai tuotteen

Mielestämme ei ole väärin väittää että nykyään kaikki uusi liikevaihto saa alkunsa verkosta. Lähes jokainen käyttää hakukonetta löytääkseen haluamansa tuotteen tai palvelun ja 70-80% tarkistaa yrityksen tiedot verkosta ennenkuin ottaa yhteyttä. Kolme ensimmäistä hakutulosta saa keskimäärin 60% klikkauksista.

Optimointi ei ole monimutkaista tai mahdotonta, mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista. Hyviin tuloksiin pääsee kuitenkin jo pienilläkin panostuksilla. Parempi tehdä edes jotain kuin olla tekemättä mitään. Me voimme auttaa jos tuntuu ettei oma aika tai motivaatio riitä.

5 tapaa miten voimme auttaa yritystänne näkymään googlessa

01.

Keräämällä arvosteluita

Paikallisen näkyvyyden kulmakivi on hyvät arvostelut

Luomme yrityksellenne profiilit tärkeimpiin listauksiin kuten Google Business Profile, Google maps ja Facebook. Kontaktoimme nykyiset asiakkaanne ja pyydämme arvostelemaan yrityksenne. Suunnittelemme ja viemme käytäntöön prosessit palautteen jatkuvaan keräämiseen.

02.

Optimoimalla verkkosivut

Hyvä asiakaskokemus on kaiken kulmakivi – ja se alkaa verkkosivuista

Puuttuuko yritykseltänne verkkosivut tai kaipaavatko ne päivitystä? Me optimoimme nykyiset WordPress sivut tai teemme kokonaan uudet. Huolehdimme että sivut ovat nopeat ja selkeät, sekä asiakkaiden on helppo olla teihin yhteydessä.

03.

Tekemällä diginäkyvyydestä mitattavaa

Digimarkkinoinnin mittaamiseen ei tarvita kalliita analytiikka-sovelluksia

Otamme verkkosivuillenne tai verkkokaupallenne käyttöön Google Analytics-tilin ja asennamme Facebook-pikselin / yhdistämme Facebookin konversio API:n. Määritämme sivuille tärkeät tapahtumat ja niiden arvon. Mallinnamme paljonko diginäkyvyyden arvo yrityksellenne on RAHASSA mitattuna.

04.

Tuottamalla kohdennettua sisältöä

Pelkäätkö että tuotettasi/palveluasi etsivät asiakkaat päätyvät kilpailijan sivulle?

Teemme hakusanatutkimuksen ja sisältösuunnitelman maksimoidaksemme saatavilla olevan näkyvyyden tuotteillenne tai palveluillenne. Tuotteistamme tarjoamasi palvelut kohderyhmälle sopivaksi. Tuotamme verkkosivuille sisältöä palveluihisi tai tuotteisiisi liittyvien hakusanojen ympärille näkyvyyden lisäämiseksi.

05.

Verkostoitumalla sidosryhmiesi kanssa

Yhteistyö muiden paikallisten yritysten kanssa auttaa kaikkia osapuolia

Rakennamme linkkejä sivullesi etsimällä yhteistyömahdollisuuksia muiden yritysten ja yhteisöjen kanssa. Vaihdamme artikkeleita ja sovimme sisällöntuotannosta ristiin molempia tukevalla tavalla. Kasvatamme yrityksesi arvovaltaa ja läsnäoloa verkossa näkymällä arvostetuissa kanavissa.

Me voimme olla avuksi!

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä niin maksimoidaan uusi liikevaihtopotentiaali!

Jätä yhteydenottopyyntö

Etkö ole vielä valmis?

Ymmärrämme, ettei kaikilla ole resursseja palkata ulkopuolista markkinointiapua. Siksi teimme myös kattavan oppaan hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Se on täysin ilmainen!