enemmän kuin myynti- ja markkinointi-
toimisto.

Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää?

Hakukoneoptimoinnin perimmäinen tarkoitus on saada tuotettu sisältö niiden lukijoiden nähtäväksi kenelle aihe on tarpeellinen ja ajankohtainen. 

Keskityn tässä artikkelissa hakukoneoptimointiin nimenomaan Google hakukonetta silmälläpitäen, sekä tarjoan yhden prosessin hakukoneoptimoinnin tekemiseen lyhyen oppaan muodossa.

Liiketoiminnan kannalta hakukoneoptimoinnista tekee tärkeän se seikka, että yhä useammin asiakas tekee ostoprosessin aikana google haun. Tämä haku on yrityksen kannalta tärkeä ostosignaali johon tulisi tarttua – sama kuin joku kantaisi torilla kylttiä: haluan ostaa mansikoita. 

Se kuka tässä tilanteessa pääsee tarjoamaan mansikoita suoraan kyltin kantajalle käärii hillot taskuunsa, noin niinkuin kuvainnollisesti.

Googlen missio (*) puolestaan on tarjota luotettavinta ja relevanteinta saatavilla olevaa tietoa haun tekijälle, sekö järjestää maailmassa oleva tieto ja esittää se mahdollisimman hyödyllisellä tavalla. Google ajattelee siis ensisijaisesti käyttäjäkokemusta, ja suosittemani tapa pohjaakin vahvasti juuri käyttäjäkokemuksen korostamiseen ja sisällön kohdistamiseen oikealle yleisölle.

* Lähde: Haun periaatteet

Hakukoneoptimointiin tulee suhtautua jatkuvana sisällön parantamisena ja pitää kirkkaana mielessä se kyltinkantaja, jolle sisältöä optimoidaan.

Liiketoiminnassa tavoitteena on kuitenkin ennenpitkään saada asiakas tilaamaan jokin palvelu, ja sitä varten tulisikin tutkia kilpailutilanne ja laatia strategia: Missä vaiheessa asiakkaan ostoprosessia yritämme asiakasta tavoittaa miten sen teemme? Mitä kilpailijat tekevät? 

Yleensä paras strategia on yhdistelmä prosessin eri vaiheisiin kohdennettuja ratkaisuja, mutta mitään yleistä “yksi koko kaikille – strategiaa” ei ole olemassakaan.

Kertauksena asiakkaan ostoprosessi:

  1. Ongelman tiedostaminen
  2. Tiedonhaku
  3. Vaihtoehtojen vertailu
  4. Ostopäätös
  5. Tilaus
  6. Oston jälkeinen arviointi
asiakkaan ostopolku

Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Nyt kun tiedät mitä hakukoneoptimointi on ja miksi jokaisen yrityksen tulisi kiinnittää siihen huomiota, ymmärrät myös ettei hakukoneoptimointi ole yksittäinen kertasuoritus jota voisi monistaa myytäväksi yrityksestä toiseen. 

Hakukoneoptimointi voidaan kuitenkin prosessina jakaa eri vaiheisiin, ja tästä syystä usein hakukoneoptimoinnin nimellä tarjotaankin yksittäisiä optimoinnin osia.

Mielestäni optimoinnille voidaan kuitenkin kokokonaisuuten ajatellen antaa kolme nyrkkisääntöä:

  1. mitä enemmän aikaa hakukoneoptimoinnin tekemiseen käytetään, sen paremmin se toimii.
  2. mitä osaavampi optimoinnin tekijä on, sitä vähemmän siihen menee aikaa.
  3. mitä paremmin optimoinnin tekijä ymmärtää liiketoimintaasi, sitä todennäköisemmin optimointi muuttuu euroiksi.

Kohdan kolme ansiosta hakukoneoptimointia on myös mahdollista tehdä itse verrattain hyvin tuloksin, kunhan noudatetaan tärkeimpiä sääntöjä ja löytyy tuota ensimmäistä  – eli aikaa. Jos päädyt ostamaan palvelun ulkoiselta tuottajalta kuten meiltä, muista perehdyttää optimoinnin tekijä mahdollisimman hyvin liiketoimintaasi.

Alla meidän näkemyksemme hakukoneoptimoinnin hinnoittelusta:

 

Hakukoneoptimointi hinnasto

Tekninen SEO auditointi

490€

Tekninen analyysi sivuista (latausnopeus, otsikot, linkitykset, sijoittuminen tärkeimmillä hakusanoilla)

Hakusanatutkimus

490€

Hakusanatutkimus 1-5:lle tuotteelle tai palvelulle. Raporttina max 100 tärkeintä hakusanaa hakumäärineen, CPC ja tärkeimmät kilpailevat sisällöt. Vaihtoehtoisesti 1-5 kilpailevan sivun analysointi.

Sisältösuunnitelma 1-10 sivua

490€

Hakusanatutkimukseen perustuva verkkosivujen rakenteen suunnittelu. Sisältösuunnitelma; sivukohtaiset tavoitteet ja valitut avainfraasit. Suositeltava sisältömuoto ja sisällön tavoite.

WordPress SEO optimointi / sisällötuotanto tuntitöinä

60€ / tunti (min 120€)

Metakuvaukset, avainfraasit, sisällön optimointi avainsanasuunnitelman mukaan, kuvien optimointi. Sisältää lisenssit tarvittaviin lisäosiin vuodeksi.

Jatkuva parantaminen ja seuranta

1260€ /kk

Edellä mainittujen osien lisäksi voidaan sisällyttää sivun ulkopuolista optimointia (linkkien rakennus). Sisältää optimointityön lisäksi seurattavan avainsanalistan (max 1000) ja raportin sijoituksesta hakusanoittain kerran kuukaudessa, sisältö- ja avainsanasuosituksia.

Hakukoneoptimointi opas yrittäjälle

Käyn seuraavaksi läpi hakukoneoptimoinnin osa-alueet joihin mielestäni tulisi keskittyä, ja siinä järjestyksessä kuin suosittelen ne tekemään. Esittelen oppaassa tarvittavat työkalut ja menetelmät hakukoneoptimoinnin tekemiseen.

Kopioi itsellesi ensimmäisenä alla olevat hakukoneoptimoinnin Google sheet pohjat:

Sisällysluettelo

1. Tarkista sivujen latausnopeus

Joidenkin oppaiden mukaan sivujen latausnopeuden merkitys on vain pieni osa SEO optimointia, mutta mitä hyötyä on hyvästä hakutuloksesta jos kävijä klikattuaan joutuu odottelemaan sivun latautumista, lopulta turhautuu ja klikkaa takaisin hakutuloksiin? Lopputuloksena on paitsi menetetty asiakas, pitkässä juoksussa myös menetetty hakukonesijoitus. Muistanet Googlen mission?

Google tulkitsee edelläkuvatun tapahtuman epäonnistuneena käyttäjäkokemuksena ja se vaikeuttaa sivun näkymistä hakutuloksissa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää että kävijän on nähtävä sisältöä vähintään kolmessa sekunnissa.

Kolme faktaa sivun latausnopeudesta 2021

47% prosenttia kuluttajista odottaa verkkosivun latautuvan alle kahdessa sekunnissa

40% hylkää sivun jos sen latutuminen kestää yli kolme sekuntia

Jokainen sekunnin viive sivun latautumisessa vähentää konversioita 7%

Itse käytän verkkosivujen nopeuden mittaamiseen mm. seuraavia työkaluja:

Pagespeed Insights

Mene osoitteeseen https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Kirjoita sivujesi url osoite ja klikkaa analysoi. Huom! Suosittelen käyttämään https:// etuliitettä sillä sivuillasi toivottavasti on SSL sertifikaatti ja ohjaat kävijät turvallisempaan https-versioon sivusta.

Keskity erityisesti mobiili tuloksiin, sillä sen merkitys hakutuloksissa on suurempi ja todennäköiseti työpöytäversiosi latautuu paremmin muutenkin.

Tuloksena näet sivujen kokonaisarvion ja neljä tärkeintä mittaria (Ns. Web Vitals).

Alla näet eri mittareiden painoarvon tulosta määritettäessä

WebVitals mittareiden painoarvot
Pagespeed Insight tulos
google pagespeed testin tulos
Näkymä Google Pagespeed tuloksista

Saat Pagespeed Insight -analyysistä kullanarvoista tietoa siitä miten sivusi latautuu, sekä vinkkejä tuloksen parantamiseen. Joskus tarvitsee vain pakata kuvat ja jaella ne esimerkiksi .webp muodossa (tähän tarkoitukseen suosittelen Worpress-sivuilla Smush-lisäosaa) mutta joskus hitauden syynä voi olla hidas palvelin. 

Suosittelemme käyttämään yritysten verkkosivuilla aina laadukasta verkkopalvelinta, kuten WP-Isännän palvelussa.

GTmetrix

GTMetrix on toinen kätevä työkalu sivujen nopeuden testaamiseen. Se on oikeastaan kokoelma eri työkaluja ja tarjoaa varsinkin rekisteröitymällä erinomaiset raportit sivujen nopeuden parantamiseksi. 

Mene osoitteeseen: https://gtmetrix.com/ ja syötä hakukenttään kotisivujesi osoite ja klikkaa “Test your site”.

GTmetrix antaa lähes aina paremman arvosanan kuin Pagespeed Insight, mutta se arvioi mielestäni paremmin käyttäjäkokemusta. Huomioi että testiserverin sijainti vaikuttaa tulokseen ja sitä on mahdollista vaihtaa vain rekisteröitymällä. Tällöin voi myös testata eri yhteysnopeuksilla. 

Kotisivujen palvelimen sijainnin valinnassa kannattaa suosia tavoitellun kävijän kotimaassa sijaitsevia palvelimia, mutta hyvä palvelin “väärässä maassa” on kuitenkin parempi kuin huono palvelin “oikeassa maassa”.

Erityisen hyvin latautumista kuvaa latautumisen aikajana, ja kun klikkaa “Waterfall” välilehteä pystyy tarkastelemaan latautumista todella tarkasti ja tunnistamaan mahdolliset ongelmakohdat.

Esimerkki kotisivun nopeuden mittaustuloksesta
GTmetrix google report 2
GTmetrix waterfall chart
Näkymät GTmetrix tuloksista

2. Tee hakusanatutkimus

Tämän vaiheen tavoitteena on muodostaa kuva siitä millaisilla hakusanoilla asiakas etsii ongelmiinsa ratkaisua ostoprosessin eri vaiheissa, että osataan tehdä oikeita päätöksiä sisältösuunnitelmaa tehdessä. 

Varsinkin paljon substanssiosaamista vaativilla aloilla tai tuotteissa myyjällä voi olla hyvinkin erilainen kuva tarjoamalleen ratkaisulle sopivista hakusanoista, jolloin sivuston palvelut nimetään ja palvelu- tai tuotekuvaukset kirjoitetaan kyllä hyvinkin osuvasti, mutta niillä ei vain kukaan hae mitään ja näkyvyys jää torsoksi. Jos et vielä kopioinut hakusanatutkimus -pohjaamme, niin tee se nyt.

Kerron seuraavaksi kaksi tapaa tehdä hakusanatutkimusta ja kerron työkalut tutkimuksen tekemiseen.

  1. Päätä missä vaiheessa ostoprosessia haluat asiakkaan tavoittaa, mitkä ovat asiakkaan hakumotiivit valitsemassasi vaiheessa ja mieti millä hakusanoilla asiakkaasi voisi etsiä ratkaisua.
  2. Analysoi muutaman kilpailijan kotisivut ja tutki millä hakusanoilla sivuille tulee liikennettä

Ensimmäinen tapa voi tuntua haasteellisemmalta, mutta se voi tarjota mahdollisuuksia joita kilpailijat eivät ole ehkä huomanneet. Helpoiten alkuun pääsee tutkimalla kilpailijoiden sivuja. Kuten sanonta kuitenkin kuuluu: “molempi parempi”.

Jos olet jo laskenut paljonko on yhden klikkauksen arvo yrityksellesi, voit arvioida tuloksia seuraavalla periaatteella:

  1. Hakutulos ensimmäisenä saa yli 25% liikenteestä
  2. Jos sivu ei ole TOP 6 joukossa, älä odota enempää kuin 4% liikenteestä
  3. Jos hakutulos ei ole kahdella ensimmäisellä sivulla, sivusi ei saa näkyvyyttä ollenkaan.

2.1 Avainsanatyökalut

Kun sopiva avainsana on mielessä, on aika tutkia tehdäänkö sillä hakuja. Tähän tarkoitukseen on olemassa monia työkaluja ja esittelen niistä kaksi mielestäni liikkeenomistajalle sopivinta, sekä miten saat ideoita käyttämällä google hakua. Molempia työkaluja voi käyttää maksutta.

Kun olet tutkinut avainsanan ja todennut että sillä on paitsi hakuja, se on myös relevantti tarjoamallesi ratkaisulle, kirjoita se kopioimaasi hakusanatutkimus -pohjaan. Kirjaa ylös myös hakumäärä kuukaudessa, hakusanan vaikeusaste ja CPC (cost per click).

Aseta itsesi myös haun tekijän saappaisiin ja mieti mikä on mahdollinen motiivi hauelle, sillä se auttaa päättämään millaista sisältöä hakusanalle kannattaa tuottaa. Esimerkiksi: Tämän oppaan lukijalla on arvioni mukaan motiivina tiedonhaku hakukoneoptimoinnista, ja tarve hakukoneoptimoinnille kotisivuillaan. Tämän lukija todennäköisesti vielä miettii tekisikö optimoinnin itse vai olisiko siihen syytä palkata joku.

Kirjaa hakusanoista em. tapaan lyhyesti arvioimasi hakumotiivi ja potentiaalinen tarve mihin voisit tarjota ratkaisun.

Kirjoita Ubersuggestin etusivulla olevaan laatikkoon miettimäsi hakusana tai kilpailijan url osoite, valitse maa jonka hakumääriä haluat hakea ja paina “Search”.

Saat tuloksena selkeän visuaalisen raportin hakumääristä ja esimerkiksi hakusanan kustannuksista. Näet myös ehdotuksia muista hakusanoista ja hakusanojen vaikeusasteen.

Vaihtoehtoisesti näet kilpailijan liikennemäärän, eniten liikennettä tuottavat sivut ja eniten liikennettä tuottavat hakusanat.

Maksuttomassa versiossa voi tehdä kuitenkin vain kolme hakua päivässä.

Jos yritykselläsi on Google Ads-tili voit käyttää maksutta myös Google avainsanojen suunnittelijaa.

Avainsanojen suunnittelijalla saatat löytää Ubersuggestiin nähden laajemmin hakusanaehdotuksia ja näet tarkemmin maksetun mainonnan hintatarjoustasot.

Ubesuggest keyword analysis
Ubesuggest hakusanatutkimus
Näkymä Ubersuggest hakusanatutkimus tuloksista
avainsanojen suunnittelija
Näkymä Google Ads -avainsanojen suunnittelijasta

Google haku

Kun olet hakenut avainsanoja Ubersuggestilla tai Avainsanojen suunnittelijalla ja kirjannut ne hakusanatutkimus -pohjaan, tee hakusanalla vielä google haku. 

Näet ensimmäisenä todennäköisesti mainoksia (varsinkin suosituilla hakusanoilla), mutta älä välitä niistä nyt. Sen sijaan kopioi yhdestä viiteen ensimmäisen orgaanisen tuloksen linkkiä hakusanatutkimus-pohjaan. Tarvitset niitä myöhemmin.

Selaa myös alaspäin ja tarkkaile antaako Google muita hakuehdotuksia, sillä niissä piilee mahdollisuus ensimmäisen sivun näkyvyyteen kilpaillullakin hakusanalla, käyttämällä helpompaa hakusanaa:

Huomaa: "Aiheeseen liittyvät haut" ja "ihmiset kysyvät myös" sekä kuvaehdotukset ensimmäisellä hakutulos -sivulla.
hakukoneoptimointi google
Hakusanaehdotuksia Google haussa
ihmiset kysyvät myös
Aiheeseen liittyvät haut -ehdotuksia Google haussa

3. Tee hakusanasuunnitelma

Kun hakusanatutkimus on tehty ja olet löytänyt toivottavasti kymmeniä tai jopa satoja avainfraaseja, merkinnyt ylös niiden hakuvolyymit ja kilpailutilanteen, on aika päättää millaisella strategialla lähdet tavoittelemaan potentiaalisia asiakkaita. Tässä kuvaan astuu aiemmin miettimäsi hakumotiivit ja potentiaalinen tarve (johon yritykselläsi on tarjota ratkaisu) sekä kilpailevan sisällön url osoitteet.

Tutki nyt millaisella sisällöllä merkitsemäsi sivut ovat päätyneet orgaanisten hakutulosten kärkeen. Mieti voisitko tehdä saman paremmin? Ehkä kilpaileva sisältö on kohdennettu hieman väärin tai sisältö on vanhentunutta. Ehkä olet onnekas eikä kilpailevaa sisältöä ole juuri optimoitu. 

Jokatapauksessa tässä vaiheessa tulee päättää haluatko kilpailla kyseisestä hakusanasta vai valitsetko jonkin muun hakufraasin. Nyrkkisääntönä on että mitä pidempi hakufraasi, sen helpompi sillä on sijoittua – muista kuitenkin että valitsemallasi hakufraasilla tulee olla hakuja!

Jos aiot tehdä myös maksettua hakusanamainontaa vertaa tässä vaiheessa myös maksetun mainoksen kilpailutilannetta ja arvioitua klikkihintaa (CPC). Voit päättää esimerkiksi panostavasi tiettyyn hakusanaan maksetussa mainonnassa ja optimoida sivut orgaanista näkyvyyttä silmälläpitäen muille hakufraaseille. 

Erittäin tehokas tapa on optimoida orgaanista sisältöä pidemmille, tarkemmille hakufraaseille ja käyttää lisäksi maksettu mainontaa lyhyemmille ja suositummille hakusanoille, ohjaten mainokset kuitenkin myyntiä tavoittelevalle laskeutumissivulle (tuotekuvaus / palvelukuvaus). Selkeästi ostoaikeissa olevalla motiivilla tehtyjä hakuja kannattaa yleensä tavoitella myös maksetulla mainonnalla. 

Voit myös päättää yrittää “varastaa” kävijöitä kilpailijaltasi tuottamalla parempaa sisältöä – kyllä se on sallittua ja tehokasta, kunhan et kopioi kilpailijan sisältöä vaan tuotat omaa sisältöä. Kopioimalla sivusi päätyvät pahnan pohjimmaiseksi.

Merkitse valitsemasi hakusanat aiemmin kopioimaasi SEO suunnitelma -pohjaan, päätä mikä tavoite sivulla on, minkä sisältötyypin arvelet tehoavan parhaiten ja mitkä hakufraasit vastaavat parhaiten tarjoamaasi ratkaisua hakijan tarpeeseen. 

SEO sunnitelma osoittaa arvonsa etenkin jos yritykselläsi on tarjota useita saman aihealueen ratkaisuja; suunnitelmalla varmistat ettet kopioi vahingossa omaa sisältöäsi jolloin sekä kävijän että hakukoneen on vaikea tietää mikä on oikea sivu mihinkin hakuun. Tätä kutsutaan hakusanojen kannibalisoinniksi.

Anna sivulle myös nimi joka sisältää valitsemasi hakusanan ja sisällytä hakusana myös url-osoitteeseen. Huom! Jos muokkaat jo julkaistun sivun url-osoitteita, tulisi sivulle aina tehdä 301-uudelleenohjaus. Vanha sisältösi on vielä jonkin aikaa Googlen hakutuloksissa, ja sivullesi voi olla myös muita ulkopuolisia linkkejä, jotka kuitenkin lakkaavat toimimasta muutoksen jälkeen. Tämä tietysti haittaa käyttäjäkokemusta ja arvaat varmaan – vaikeuttaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa.

Muistilista

  1. Arvioi avainsanakohtainen kilpailutilanne
  2. Päätä avainsanakohtainen strategia
  3. Valitse 3-5 hakufraasia per sivu joille optimoit
  4. Vältä samojen hakusanojen käyttöä eri sivuilla
  5. Sisällytä avainfraasit otsikkoon ja url-osoitteeseen (*)

* Tämä on oikeastaan jo osa sisällön optimointia, mutta sen voi hyvin tehdä tässä vaiheessa.

4. Aseta sivujen seuranta

Tämä vaihe ei suoraan vaikuta hakukonenäkyvyyteen, mutta ilman seurantaa hakukoneoptimoinnin tuottavuutta on käytännössä mahdotonta mitata. Seurannasta on hyötyä myös sivujen jatkuvassa parantamisessa; Analyticsistä näkee esimerkiksi sivujen “bounce raten” mistä on apua sivujen sisällön ja metakuvausten osuuvuuden arvioinnissa, tai esim. latautumisnopeuden ongelmien arvioinnissa. 

En syvenny tässä oppaassa kuitenkaan sivujen seurantaan, mutta suosittelen ottamaan käyttöön vähintään Google Analytics ja Search Console työkalut. Googlettamalla löytyy myös paljon hyviä oppaita niin käyttöönoton tekemiseksi kuin työkalujen monipuoliseksi hyödyntämiseksi – se on aihepiiri joka ansaitsee ihan oman artikkelinsa. 

Totuus on kuitenkin se, että useimmissa pk-yrityksissä seurannasta ei ole hakukoneoptimoinnin jälkeen hyötyä, koska sille ei ole aikaa. 

Onnistuneen hakukoneoptimoinnin tulisi kuitenkin kuulua puhelimen pirinänä tai kassakoneen kilahteluna ilman verkkosivujen kävijämäärien mittaamistakin. 

En missään nimessä suosittele markkinointia tekeviä unohtamaan seurantaa (siksi otin aiheen tässä esille), mutta jos olet liikkeenomistaja voit hyvillä mielin siirtyä lukemaan seuraavaa kappaletta sisällön optimoinnista.

5. Optimoi sivujen sisältö

Verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointi perustuu tekemääsi avainsanatutkimukseen ja sisältösuunnitelmaan, mutta sen lisäksi sisällölle on sekä teknisiä että sisällöllisiä vaatimuksia. 

Ensinnäkin käytettävyyden kannalta sivujen rakenteen tulisi olla mahdollisimman selkeä, mutta hakukonenäkyvyyden kannalta on etua että rakenne on myös yksityiskohtainen ja tarkka. Tällä tarkoitan sitä että jokainen sivu on optimoitu valituille hakulausekkeille eikä kaikkea ole lisätty yhdelle sivulle. On myös tärkeää ettet toista samoja hakulausekkeita monella sivulla.

Käytännössä tämä tarkoitta esimerkiksi sitä, että yrityksen tarjoamat ratkaisut on esitelty omilla sivuillaan eikä keskitetysti yhdellä “palvelumme” -sivulla. 

Palvelu tai tuotesivut optimoidaan ja kohdennetaan valituille hakulausekkeille ja kohdeyleisölle, muista asiaankuuluvista hakulausekkeista muodostetaan oppaita, artikkeleita, vertailuja ym. yrityksen kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä, josta ohjataan kävijä ostamaan haluttu palvelu tai tuote. 

Sisäisillä linkityksillä ja valikon rakenteella helpotetaan paitsi sivuvierailijan konvertoitumista maksavaksi asiakkaaksi, myös hakukoneiden ymmärrystä sivuston sisällöstä ja niiden suhteista. 

Jos palveluita tai tuotteita on vähän, kannattaa etusivulta linkittää suoraan yksittäisiin, optimoituihin palvelu- tai tuotesivuihin. 

Esimerkki sivujen rakenteesta ja sisäisistä linkityksistä

verkkosivujen rakenne
Esimerkki yrityksen kotisivujen rakenteesta

5.1 Tekninen sisällön hakukoneoptimointi

Tekninen sivujen sisällön hakukoneoptimointi on se mitä useimmat mainos- ja markkinointitoimistot tarjoavat hakukoneoptimointina. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sivujen otsikoihin ja tekstiin sisällytetään haluttu avainfraasi. Lisäksi siihen liittyy sivujen “title-tagit” ja meta-kuvaukset, sekä sivujen url-osoite. 

Tärkein yksittäinen tekninen asia sivulla on H1 otsikko!

H1 otsikko tulee löytyä jokaiselta sivulta ja sen tulee kuvata sivun sisältöä. Lisäksi yhdellä sivulla saa olla vain yksi H1 otsikko. Koska H1 otsikko kuvaa sivun sisältöä, tulee siinä käyttää sivun tärkeintä hakusanaa tai hakufraasia. Hyvä otsikko on lisäksi kohdennettu tarkasti sivun kävijälle.

esimerkki H1 otsikosta
Esimerkki H1 otsikosta

Yllä olevassa esimerkissä on H1 otsikko optimoitu hakulausekkeelle “Hakukoneoptimointi opas” jolle on hakusanatutkimuksessa todettu löytyvän kohtuullinen määrä hakuja, mutta lisäksi se on kohdennettu sivun kohderyhmälle. 

Kohdentaminen parantaa sen todennäköisyyttä että yrittäjä lukee tämän oppaan. Lisäksi otsikko kilpailee hakutuloksissa sanalla “hakukoneoptimointi”, mutta hakusanan vaikeuden takia todennäköisyydet hyvään näkyvyyteen ovat sillä pienemmät kuin tarkemmalla hakulausekkeella (englanninkielinen termi: “long-tail keyphrase”).

H1 otsikon lisäksi sivulla tulee pyrkiä käyttämään myös väliotsikoita (H2, H3 jne.). Väliotsikoissa voi käyttää joko samaa hakusanaa kuin H1 otsikossa mutta eri muodossa, tai ne voi optimoida toissijaisille hakulausekkeille jotka liittyvät kuitenkin H1 otsikon aihepiiriin. 

Väliotsikoita käytetään paitsi hakukoneiden takia, niin myös tekemään tekstistä helpommin luettavaa sivuilla vierailevalle henkilölle.

Hakusanan toistaminen tekstissä puolestaan ei ole enää yhtä suuressa merkityksessä kuin se vielä muutama vuosi takaperin oli, joskin hyvin optimoitu sisältö yleensä luonnostaan sisältää hakusanan eri muodoissa. 

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että pyrkii käyttämään hakulauseketta ainakin kerran juuri siinä muodossa kuin hakusanatukimuksessa on hakusanasuunnitelmaan kirjattu – mahdollisimman alussa tekstiä, mielellään ensimmäisessä kappaleessa. Tämä siitä syystä että vaikka Google ymmärtää synonyymejä Englanninkielisessä tekstissä jo erittäin hyvin, on sillä Suomenkielessä vielä haasteita ymmärtää sisältöä synonyymien perusteella.

Tekstin pituus on myös tärkeä tekijä, mutta se riippuu oikeastaan siitä millainen kilpailutilanne hakusanalla on. Periaatteena on että pidempi teksti toimii paremmin kuin lyhyt, sillä se sisältää enemmän hakusanoja (sellaisiakin joille et ehkä ajatellut optimoivasi sisältöä).  Hubspotin uusimman tutkimuksen mukaan liidien hankintaan tähtäävän blogitekstin ideaali sanamäärä vuonna 2021 on 2500 sanaa.

Luettavuuden parantamiseksi sivuilla on hyödyllistä käyttää myös erilaista muotoilua, kuten listoja ja lainauksia. Lisäksi sivujen url-osoitteessa tulisi käyttää valittua hakusanaa tai lauseketta.

Sivun visuaalisuus ja kuvien käyttö

Kuvien ja infografien käyttö tekstin lisäksi on erittäin suositeltavaa. Kuvat piristävät pitkää tekstiä ja havainnollistavalla infografilla esität monimutkaisenkin ratkaisun ymmärrettävästi. 

Lisäksi kuvat auttavat kiireistä lukijaa skannaamaan sisällön nopeasti ja päättämään syventyäkö sisältöön tarkemmin (tässä vaikuttaa myös aiemmin käsitelty otsikointi, bullet pointit ym.)

Kuvien täytyy kuitenkin liittyä aiheeseen ja latautua nopeasti, mistä syystä et voi ladata yrityksen sivuille kivoja kissan kuvia (elleivät ne liity liiketoimintaasi) etkä voi ladata kuvia suoraan kameran rullasta 4k resoluutiolla. 

Sijoita kuvat myös aina tekstin oikealle puolelle tai tekstin alle; olemme länsimaissa oppineet lukemaan vasemmalta oikealle ja kuvan sijoittaminen vasemmalle rikkoo vasemman marginaalin, mikä vaikeuttaa lukemista.

Samasta syystä myös teksti kannattaa tasata vasemmalle, ellet käytä sitä tehokeinona. Pidä kuitenkin tällainen tekstinpätkä lyhyenä.

Esimerkki kuvien näkymisestä hakutuloksissa
Hyvä kuva joko kertoo tarinaa tai on esimerkki käsiteltävästä aiheesta.
Pidä mielessä nämä muotoilusäännöt

Kuvien hakukoneoptimointi

Kuvat erottuvat erinomaisesti hakutuloksista, kuten aiemmasta esimerkkikuvasta hyvin näkyy. Hakukoneet eivät kuitenkaan ainakaan vielä pysty analysoimaan ja ymmärtämään kuvia, joten että saisit hyödynnettyä kuvien potentiaalin hakunäkyvyydessä on laitettava muutama tekninen asia kuntoon.

Aloita kuvien optimointi antamalla kuvalle kuvaava tiedostonimi. Jos olet koskaan etsinyt jotain tiettyä kuvaa tai dokumenttia tietokoneelta ja joutunut avaamaan tiedoston tietääksesi sen sisällön, ymmärrät miksi tiedoston nimeäminen on tärkeää. Tiedostolle muodostuu verkkosivuille ladatessa url osoite yleensä tiedostonimen mukaan. 

Kuvien kuvaukset ovat hyödyllisiä paitsi hakukoneille, myös siksi että lukija yleensä skannaa sivulta vähintään kuvat ja kuvatekstit. 

Hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeämpiä ovat kuitenkin kuvien “alt” -tekstit ja otsikot – anna kuville aina “alt”-teksti ja käytä siinä hakulauseketta, huomaa että se näkyy lukijalle jos kuvaa ei jostain syystä voida näyttää. Otsikkoa useimmat selaimet eivät puolestaan näytä.

Enemmän kuvien käytöstä hakukoneoptimoinnissa kiinnostuneet voivat tutustua esimerkiksi Yoastin artikkeliin; “Image SEO: Optimizing images for search engines”.

Kuvien SEO optimointi wordpressissä

Kuvien latautumisnopeus

Kuten jo oppaan alussa todettiin, sivujen latausnopeus on yksi tärkeimpiä yksittäisiä asioita paitsi hakukonenäkyyvyden, myös kävijän konvertoitumisen asiakkaaksi kannalta. Samasta syystä totesimme ettei kuvia kannata käyttää elleivät ne tuo selvää lisäarvoa. 

Koska kuvista kuitenkin oikein käytettynä on selvää hyötyä, tulee ne ladata sivuille oikean kokoisena. Oikea koko riippuu hieman käyttötarkoituksesta, mutta pääsääntöisesti kuvan tulee olla mahdollisimman pieni ilman että siitä tulee epäselvä tarkoitukseen nähden. 

Kuvia ei kuitenkaan koskaan kannata ladata isommassa resoluutiossa, kuin missä ne aikoo sivuilla näyttää. Itse käytän kuvien koon muuntamiseen Canvaa, mistä on myös ilmainen versio jolla pääsee todella pitkälle.

Kuvat kannattaa jaella ensisijaisesti .webp -muodossa, ja tähän tarkoitukseen suosittelen WordPress-sivuilla Smush-lisäosaa.

5.2 Meta kuvaus ja otsikkolause

Meta tiedoista puhuttaessa tulee aika ajoin esiin 2000-luvun alkupuolella tehdyistä sivuista löytyvät meta-hakusanat, joihin lisättiin halutut hakusanat ja näin parannettiin sijoitusta hakutuloksissa. Näillä ei kuitenkaan ole enää 2021 merkitystä hakutulosten kannalta. Entäs sitten Metakuvaukset ja otsikkolauseet, eli ns. title-tagit? Aloitetaan selventämällä mitä ne oikeastaan ovat.

esimerkki otsikkolauseesta ja metakuvauksesta
1. Url osoite ja sivun rakenne. 2. Title tag 3.Meta-kuvaus

Ylläolevassa kuvassa on Googlen hakutulos kun haetaan sanalla “Rasofi Oy”. Kuten näemme, hakutulos koostuu kolmesta osasta:

  1. Sivun URL-polku
  2. Otsikkolause (=Title tag)
  3. Meta-kuvaus

Kun sivun sisältö on kovalla työllä optimoitu ja sivu saatu näkymään hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla, ehkä jopa kolmen ensimmäisen hakutuloksen joukossa, on edessä vielä yksi haaste: Miten saadaan haun tekijä klikkaamaan sivuille?

Jos meta-kuvausta ja otsikkolausetta ei ole määritetty niin Google poimii sivuilta itse osuvaksi katsomansa tekstinpätkän, ja se ei useinkaan ole paras mahdollinen. Molempia kannattaakin lähestyä siltä kannalta, että ne ovat kuin mainos sivun sisällöstä. 

Hakusanan sisällyttämisestä otsikkolauseeseen ja meta-kuvaukseen on hyötyä, sillä Google lihavoi hakusanan kuvauksesta mikä auttaa erottumaan, mutta sen lisäksi se kertoo hakukoneelle kuvauksen olevan linkittävän sivun sisällön kanssa yhteneväinen. 

Huomaa että myös url-polku on osa “mainosta” ja kertoo sisällön osuvuudesta haun tekijän tarpeeseen Muistatko vielä mitä kirjoitin Googlen missiosta tämän oppaan pohjustuksessa?

Huonosti muotoiltu hakutulos saa vähän klikkauksia, mikä Googlen näkökulmasta tarkoittaa sitä että hakutulos vastaa huonosti käyttäjän tekemää hakua, mikä puolestaan heikentää sijoitusta hakutuloksissa. 

Kerrataan vielä myös se seikka, että huonosti hakua vastaava sivun sisältö (tai hidas latautuminen!) saa haun tekijän klikkaamaan nopeasti takaisin hakutuloksiin (seurataan mittarilla “Bounce rate”) mikä puolestaan kertoo Googlelle samaa tarinaa sisällön sopivuudesta hakijan tekemään hakuun (ei ole oikotietä onneen tässäkään asiassa).

Näin teet meta kuvauksen ja muotoilet hakutuloksen otsikkolauseen

Saatoit huomata miten esimerkissä osa meta-kuvauksesta jää kokonaan näkymättä? Sen vuoksi ei ole ihan sama kuinka monta sanaa meta-kuvaus on – ja sama pätee otsikkolauseeseen (Moz:in mukaan otsikkolause toiseksi tärkein asia itse sisällön jälkeen). 

Otsikkolauseen ja metakuvauksen tulisi toimia hyvin yhdessä ja ne tulee kirjoittaa kohderyhmälle, mutta kuitenkin huomioida myös hakukone. 

Käsitellään seuraavaksi miten nämä kaikki tulisi muodostaa näkyvyyden ja CTR:n parantamiseksi (CTR=Click Through Rate eli kuinka usein hakutulosta/tai mainosta klikataan näyttökertoihin nähden).

1.Yksilöi otsikkolauseet
  1. Tee joka sivulle yksilöllinen otsikkolause
  2. Pidä otsikkolause sisällön kannalta relevanttina ja sisällytä siihen avainsana
  3. Pyri kiinnittämään lukijan huomio (pidä mielessä mitä haun tekijä etsii ja tarjoa siihen ratkaisu)
  4. Varmista että otsikkolause on enintään 60 merkkiä pitkä (että koko sisältö näkyy).
 
Tästä linkistä löytyy esimerkiksi miten Google ohjeistaa otsikkolauseen muodostamisessa: Create good titles and snippets in Search Results

Otsikkolauseessa ei siis tule toistaa samaa yrityksesi iskulausetta sivulta toiselle, mutta poikkeuksena siihen voi kuitenkin sisällyttää brändäystä; esimerkiksi yrityksen nimen toistamisesta ei Google mukaan pitäisi olla haittaa. Kannattaako kallisarvoista otsikkotilaa kuitenkaan käyttää yrityksen nimen toistamiseen? 

Vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen valossa lyhyemmät otsikkolauseet toimivat keskimäärin pitkiä paremmin ja saman huomasivat myös Moz:in väki tutkiessaan asiaa vuonna 2020, joskin muutamin poikkeuksin: vahvan brändin käytöstä otsikkolauseessa voi olla hyötyä, muiden kannattaa käyttää pelimerkit sisällön kuvaamiseen/myymiseen haun tekijälle.

2.Optimoi metakuvaus konversioille

Metakuvaukset ovat helpompia sillä niitä ei enää varsinaisesti tarvitse kirjoittaa hakukoneille. Monet WordPress-lisäosat kuten Yoast yleensä ohjeistavat käyttämään myös metakuvauksessa hakusanaa, eikä siitä missään nimessä ole haittaa, mutta siinä kannattaa kuitenkin ensisijaisesti tarjoilla otsikkolausetta täydentävää lisätietoa, mitä haun tekijä kuumeisesti etsii arvoidessaan mikä hakutulos mahdollisesti tarjoilee parhaan vastauksen käsillä olevaan ongelmaan.

Ideaalipituus metakuvaukselle on n.155 merkkiä. Muista myös sisällyttää metakuvaukseen toimintokehote, kuten “lue lisää” tai “tilaa kotisivuiltamme”.

3. Hyödynnä rikastetut hakutulokset ja ota käyttöön murupolut

Yksi keino lisätä huomiarvoa on hyödyntää ns. Rikastettuja hakutuloksia (Rich Snippets, Rich Results ja SERP Features). Nämä ovat esimerkiksi hakutulosten yhteydessä näytettäviä lisätietoja kuten hinta, tuotearvostelut tai kommenttien lukumäärä. Se miten rikastetut hakutulokset esitetään riippuu mm. haun tyypistä ja laitteesta millä haku tehdään. 

Rikastettu hakutulos voi olla esimerkiksi kuvakaruselli, tapahtumalista tai tee-se-itse ohje. Rikastetuista hakutuloksista löytyy esimerkkejä Googlen kehittäjäportaalista.

Murupolut taas näyttävät hakutulosten yhteydessä esimerkiksi sivun hierarkiaa, eli minkälaista polkua pitkin hakutulokseen linkittävälle sivulle päädytään. 

Murupolku antaa siis haun tekijälle lisätietoa siitä millaiselle sivulle hakutuloksen klikkaamisen jälkeen mahdollisesti päätyy (Esim: www.esimerkki.fi > oppaat > SEO). Murupoluista voi opiskella lisää klikkaamalla tästä Googlen kehittäjäportaaliin.

metakuvaus ja otsikkolause
Smarcrawlilla: Klikkaa Worpressin editorissa "Edit Meta". 2.Lisää otsikkolause ja metakuvaus 3. Esikatselu miltä hakutulos näyttää

Smartcrawl on kätevä lisäosa otsikkolauseen ja metakuvauksen tekemiseen WordPressillä. Samalla lisäosilla onnistuu myös tietojen lisääminen rikastettuja hakutuloksia varten ja paljon muuta. Lisäosan voi ladata täältä: Smartcrawl-wordpress-seo

6. Linkkien rakennus ja sivun uskottavuus

Hakukoneoptimointi ei valitettavasti lopu sisällön optimoimiseen, vaikkakin sisällöllä näkemykseni mukaan onkin kasvava rooli siinä missä järjestyksessä Google hakutuloksia näyttää. Jos siis aika on kortilla, niin keskity sisältöön mutta tiedosta, että näkyvyyteen vaikuttaa myös mitä muut tekevät. Voit tarkistaa saako kilpailijasi paljon linkkejä esimerkiksi SEMRushin linkinrakennus työkalulla.

Sisällön jälkeen hakutulosten kannalta tärkeimmässä roolissa on nimittäin linkitykset muilta sivuilta, ja tiukasti kilpailluissa hakusanoissa se voi olla ratkaiseva tekijä. Oikeasti hyödyllinen sisältö saa kyllä ennenpitkää linkityksiä, mutta pelkästään palvelukuvauksia julkaisemalla tällaista “ansaittua linkkiä” on turha odottaa. Anna siis kohderyhmällesi jotain mistä on heille hyötyä, mikäli haluat muiden linkittävän sivuillesi.

Ei ole kuitenkaan täysin sama miltä sivulta sivullesi linkitetään, eikä määrä korvaa laatua. Linkkien rakentaminen esimerkiksi blogeihin ja foorumeille kommentoimalla ja omille sivuille linkkaamalla saattaa toimia hetken – mutta kannattaako liiketoimintaa harjoittavan yrityksen liata brändiään tällä tavalla?

Mielestäni Linkkien rakentamisessa kannattaa hyödyntää ensisijaisesti omaa verkostoa ja pyytää linkittämään sivuillesi, jos esimerkiksi jokin artikkeli sivuaa yrityksesi tarjoamia palveluita. Voit hyödyntää myös yrityksen sähköpostilistaa ja lähettää tiedotteen valituille henkilöille joita uusi artikkeli todennäköisesti koskettaa ja edesauttaa näin tiedon leviämistä.

Linkityksistä voi ja kannattaa myös maksaa jos linkittävän sivuston kohderyhmä on hyvin lähellä omaa kohderyhmääsi, koska silloinhan linkki toimii myös yrityksesi mainoksena. Älä kuitenkaan osta linkityksiä massana sellaisia tarjoavalta yritykseltä! 

Yksi tapa on tarjoutua kirjoittamaan vierailevana asiantuntijana arvostetulla sivustolla ja linkittää artikkelista asiaankuuluvaan palveluusi.

Myös sivun uskottavuus vaikuttaa näkyvyyteen ja se on sidoksissa siihen paljonko sivulle linkitetään. Voit parantaa uskottavuutta linkkien lisäksi luomalla yrityksellesi profiilit eri sosiaalisen median kanaviin kuten Facebookkiin, Instagramiin, Linkediniin ja vaikka Pinterestiin. Muista myös ehdottomasti luoda yrityksellesi Google My Business -profiili ja lisätä yrityksesi Google Mapsiin. Kaikki tämä kertoo hakukoneelle että yrityksesi on olemassa eikä ns. kampanjasivu. Bonuksena saatat tavoittaa kokonaan uusia asiakkaita!

Kun yritysprofiilit on luotu niihin kannattaa tietysti julkaista relevanttia sisältöä; esimerkiksi tiivistelmiä ja koosteita julkaisemastasi sisällöstä. Näin rakennat myös linkkejä kuin huomaamatta.

Jos kilpailu hakusanoista on toimialallasi kovaa, olet todennut että kilpailijoidesi sisältöön linkitetään paljon ja olet jo optimoinut oman sisältösi, voi olla aika miettiä millä strategialla hakutulosta lähdetään nostamaan linkitysten avulla.

Kävin tässä kappaleessa jo läpi muutaman strategian miten linkkejä voi lähteä rakentamaan; pitkällä tähtäimellä paras strategia on mielestäni sisältöön perustuva, sillä se tarvitsee tehdä todennäköisesti vain kerran, kun taas kyseenalaiset tavat saattavat lakata toimimasta seuraavan Googlen algoritmipäivityksen yhteydessä. Pääsääntöisesti tarvitset vähintään neljän tyyppisiä linkkejä: Linkkejä etusivulle, linkkejä suoraan tuotesivulle tai palvelukuvaukseen, linkkejä jotka sisältävät yrityksesi/brändin nimen sekä linkkejä jotka sisältävät haluamasi hakusanan.

Puuduttavan oppaan kirjoittaminen ei kuitenkaan ole ainut tapa ansaita linkkejä, vaan myös esimerkiksi infographit ja videot toimivat hyvin jos ne ovat kohderyhmälleen hyödyllisiä. Jos “Lontoo” sujuu niin Moz:illa on linkkien rakentamiseen erittäin pätevä opas.

Loppusanat

Pyrin käsittelemään tässä oppaassa hakukoneoptimointia liiketoimintaa harjoittavan yrityksen näkökulmasta ja tarjoamaan hyödyllisen oppaan hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Opas keskittyi nimenomaan sisällöntuotantoon optimoinnin kulmakivenä, sillä se on turvallinen ja pitkäikäinen optimointistrategia.

Oppaassa esiteltyä prosessia seuraamalla lukijan tulisi tavoitteeni mukaan pystyä optimoimaan verkkosivu tuloksellisesti. Sisällöntuotannon avuksi olen aiemmin julkaissut työkalun palvelun tuotteistamiseen. Työkalu on maksuton ja siitä saatava raportti toimii hyvin runkona esimerkiksi palvelukuvauksen kirjoittamiseen, kunhan muistaa myös optimoida tekstin.

Paljon jäi vielä asioita käsittelemättä, mutta laita vaikka kommentti jos heräsi kysymyksiä, niin vastaan parhaan mukaan. Julkaisen myös aika-ajoin muitakin työkaluja yrittäjän arkea helpottamaan, näistä voi myös esittää toivomuksia vaikka sähköpostilla. Sitten ei muutakuin optimoimaan!

Jaa tämä julkaisu:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *