Yrityksen kotisivujen hinta

Olet varmaan suunnitellut kotisivujen päivittämistä tai kokonaan uusien hankkimista ja yrittänyt selvittää mikä on yrityksen kotisivujen hinta?

Kotisivut ovat  yritykselle paitsi työkalu, myös julkisivu internetissä. Monesti niiden kohdalla pätee sanonta – sitä saa mitä tilaa. Pitää siis tietää mitä tilaa, tai valita kumppani joka ymmärtää liiketoiminnastasi.

Kotisivujen hinnan arviointia vaikeuttavat myös kirjavat käytännöt siitä mitä toteutukseen kuuluu. Minimissään tarvitset itse kotisivujen suunnittelun, toteutuksen ja sisällöntuotannon (ellei kopioitavissa vanhoilta sivuilta) lisäksi palvelimen kotisivuille ja domainin – osaatko itse hallinnoida ja hankkia nämä, vai pitäisikö ne sisältyä tarjoukseen?

Tee kotisivujen kustannusarvio

Kustannuslaskurimme auttaa hahmottamaan omaa tarvetta ja saat nopeasti käyttöösi paitsi hinta-arvion, myös kätevän työkalun helpottamaan kotisivujen kilpailuttamista. Saat vastaukset kätevästi omaan sähköpostiin, ja mikä parasta, palvelu on maksuton eikä sido mihinkään. 

Huom! Oletamme että 2020 kaikki yritysten verkkosivutoteutukset suunnitellaan mobiilikäyttö huomioiden (ilman eri veloitusta), mutta se kannattaa aina varmistaa!

Kotisivut ovat paitsi yrityksen julkisivu - myös työkalu

Alasta riippumatta, ensivaikutelman merkitystä voi tuskin korostaa. Ei ole yhdentekevää millaisen viestin yrityksesi kotisivut antavat joten kaikki yksityiskohdat ovat tärkeitä. Uskottavalta yritykseltä löytyy verkosta asialliset kotisivut omalla domainilla (Huom! Ei esim. kotisivukone.omayritys.io) sekä toimiva sähköposti. Esimerkiksi halvimpien webhotellien webmailit eivät ole yrityskäyttöön suositeltavia, vaan sähköpostipalvelin pitäisi vähintäänkin sijaita eri palvelimella kuin kotisivut. Tuntuuko esimerkiksi etteivät sähköpostin liitteet tai viestit mene aina perille? Syy voi olla jaetun palvelimen resursseissa tai maineessa – tai pikemminkin niiden puutteessa. Käytännössä varteenotettavia palveluntarjoajia on kaksi: Googlen Gsuite ja Microsoftin Office 365.

Kotisivuja ei oikeastaan kannattaisi ajatella ollenkaan kertainvestointina vaan osana yritystoiminnan kuluja, aivan kuin toimitilakulut. Etenkin WordPressillä toteutetut sivut vaativat päivityksiä ja ylläpitoa, mutta toisaalta niiden etuna on että ne myös pysyvät paremmin ajantasaisina ja ovat (oikein toteutettuna) erittäin tietoturvallisia.

Kotisivujen elinkaarena voi hyvinkin pitää nykypäivänä maksimissaan kolmea vuotta, sen aikan pärjää usein pienillä viilauksilla, mutta usein kolmen vuoden jälkeen on jo syytä tehdä vähintäänkin visuaalinen ’facelift’ – kotisivujen kasvojenkohotus. Vakavasti liiketoimintaansa suhtautuvien yritysten ei kannata mennä kotisivutoteutuksessa sieltä missä aita (kun sillä tarkoitetaan hintaa) on matalin – sivuista kun voidaan tehdä pelkän käyntikortin sijaan myös yrityksen myyntiä tukeva työkalu.